• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

lus est ars boni et aequi (Prawo jest sztuką tego co dobre i słuszne

Blog prawniczy ma na celu popularyzowanie wiedzy z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego, podatkowego i konsumenckiego.

Strony

  • Strona główna
  • konsument - informator
  • Księga gości

Kategorie postów

  • informator prawny (1)

Dura lex sed lex

Dura lex, sed lex ( Twarde prawo ale przecież prawo).\

            Prawo jako wartość nadrzędna. Czy sprawdza się w każdej sytuacji? Prawo jest niesprawiedliwe – powie pan Kowalski po przegranym procesie sądowym bądź po otrzymaniu decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego. Czy nasz system prawny zezwala na nieposłuszeństwo obywatelskie, gdzie możemy sobie wybrać takie postępowanie: Nie płacę podatków, bo są za wysokie, Nie przestrzegam ograniczenia szybkości na drodze, bo jest nieuzasadnione? Otóż nie. Nasza Konstytucja nie przewiduje nieposłuszeństwa obywatelskiego. Nie mamy także możliwości negocjacji wysokości naszych podatków.

Według ks. profesora Remigiusza Sobańskiego prawo jest narzędziem pokoju. Prof. Sobański to światowej sławy znawca prawa kościelnego. Powtarzał, że w prawie najpierw chodzi o człowieka, a dopiero potem o przepisy. U profesora miałam zaszczyt w roku 1991 być słuchaczką seminarium na Wydziale Prawa Uniwersytetu Śląskiego z Prawa kanonicznego.

Każdy zgodzi się z zasadą: Umów trzeba dotrzymywać. Konieczne jest również świadome zachowanie konsumenta w obrocie z podmiotami gospodarczymi. Ustawodawca sferę obrotu z konsumentem uregulował w Ustawie z 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176 ze zm.). Przed podpisaniem umowy Szanowny Konsumencie, dokładnie zapoznaj się z jej treścią i ogólnymi warunkami umowy. Unikniesz kłopotów z developerami, bankami, para-bankami, operatorami telefonii komórkowej, komornikami. Konsumencie, Ty również masz swoje prawa. Poznaj je i egzekwuj. Nie przechodź do porządku dziennego nad fakturą za usługi telekomunikacyjne, którą zostajesz obciążony (wprawdzie niewielkim) kosztem usługi, której nie zamawiałeś. Zabieraj paragony, składaj reklamacje, interweniuj u Rzecznika Praw Konsumenta, miej świadomość znaczenia swoich zachowań. Masz wówczas szansę współtworzyć państwo prawa. Czego sobie i Tobie życzę.

 

                                                                      Lidia  Siegmund

Radca prawny

13 lutego 2022   Dodaj komentarz
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Radcals | Blogi